Historické trojkolky

Výstavu historických trojkolek do silničního muzea zapůjčil brněnský sběratel Jiří Fiala, patrně jediný sběre historických trojkolek na světě. Jeho unikátní kolekce dětských historických tříkolek začala vznikat teprve v roce 2005, kdy  zakoupil na jednom setkání historických kol ve Francii krásnou trojkolku pro svoji dceru. Zaujala ho natolik, že se začal věnovat  jejich systematické sbírání.  Následovalo pátrání přes internet, přes burzy a aukce. Jak pan Fiala vzpomíná, nejlevnější trojkolku nezískal v Čechách, ale paradoxně v USA: “…jelikož nikdo jiný v aukci nepřihodil, tak jsem trojkolku vyhrál za vyvolávací cenu 1,5 USD!“ Za necelých šest let se mu podařilo vytvořit unikátní sbírku více jak 120 kusů historických trojkolek, která je pravděpodobně největší svého druhu na světě. Exponáty pocházejí z celé Evropy, ale i z Ameriky a Austrálie a dvě nejstarší trojkolky se sbírky mají ve svém rodném listě rok 1865. Návštěvníci Muzea silnic si prohlédli  reprezentativní výběr cca 25 těch nejunikátnějších exponátů, zároveň ale byly ve vitrínách vystaveny i modely trojkolek, dobové fotografie a reprodukce výtvarných děl, na nichž jsou trojkolky vyobrazeny. Zajímavostí je, že i světoznámý impresionista Claude Monet na jednom ze svých obrazů namaloval svého synka Jeana  právě na trojkolce.    Trojkolka vlastně vznikla  z důvodu nebezpečnosti jízdy na vysokém kole, které se rozšířilo na konci 19. století. Jeho nevýhodou byla  nestabilita a často také docházelo k nebezpečným pádům. Přesto řady velocipedistů vzrůstaly a brzy se dostavila vyloženě „byciklová“  sportovní horečka. Na vysokém kole však nemohl jezdit každý. Například ženy na nich nemohly jezdit vůbec, o dětech a starších lidech ani nemluvě. Proto byl  vynalezen tzv. tricykl – tříkolka, trojkolka – který se vyráběl v mnoha kombinacích. Majitel sbírky se svou manželkou na vernisáži předvedli i jízdu na trojkolce a vysokém kole.

 

Autor příspěvku: muzeum silnic