Výstava, zapůjčená z Technického muzea Brno, byla realizována díky zapálenosti Tomáše Jandy, který se dálničními stavbami zabývá od poloviny 90. let 20. století. Prostudoval stovky dokumentů, plánů a fotografií v našich i zahraničních archívech a muzeích, pročetl řadu obecních a městských kronik a vyzpovídal desítky pamětníků. Ačkoliv výstavba dálnice byla realizována v historických dobách neblahých pro český národ, jednalo se, a dodnes se navzdory času jedná, o mimořádný technický počin. Přestože si Němci vyhradili pozice technického vedení a stavebního dozoru, podílela se na realizaci stavby vedle německých a rakouských firem i řada českých podniků a většinu práce odvedli češí dělníci. Stavba postupovala poměrně rychle a organizovat práci tisíce dělníků, zajistit jim zázemí, plynulé dodávky materiálu, přistavení právě potřebných stavebních strojů a dokonce i předcházející archeologický průzkum v plánované trase dálnice vyžadovalo promyšlenost a dokonalou organizaci. Tato tzv. německá průchozí dálnice nikdy nebyla dokončena, což bylo způsobeno vleklými hospodářskými potížemi, se kterými se válčící Německo potýkalo, oficiální práce zcela nakonec ustaly roku 1942. Od konce války do 60. let 20. století postupně chátrala, poté se měla obnovit jako dálnice D43, v současnosti jako rychlostní silnice R43, přičemž byly využity dílčí úseky a zmodernizovány některé mosty původní německé dálnice. Navrhované technické řešení je v mnoha úsecích dodnes stále aktuální. Nejviditelnějšími pozůstatky této stavby je dodnes řada tzv. mrtvých mostů postavených právě pro potřeby dálnice, které se ovšem nikdy nedočkaly toho, že budou plnit účel, ke kterému byly stavěny. Známou doménou plánované dálnice je jeden z pilířů nedokončeného mostu, který dodnes stojí je u Brněnské přehrady, také například kolem Jevíčka je možno objevit řadu mostních objektů zčásti nebo zcela zarostlých bujnou vegetací. Vedle mnohem známější stavby tzv. Protektorátní (Baťovy) české dálnice, spojující západ s východem republiky, plánované již od roku 1935 a budované rovněž do roku 1942, kterou potkal příznivější osud, když byla její výstavba v roce 1967 obnovena, se o historii tzv. německé průchozí (exteritoriální) dálnice ví mnohem méně. A právě výstava v Muzeu silnic byla příležitostí, jak se o této stavbě dozvědět více.
Související příspěvky
Kvě 2025
Enigma
Výstava a unikátní Enigma připomenou v Muzeu silnic ve Vikýřovicích konec 2. světové války K 80. výročí konce...
Dub 2025
Po silnici, železnici, vodou i vzduchem
Na jarní sezónu připravilo Muzeum silnic ve Vikýřovicích novou výstavu starých historických školních obrazů s dopravní...
Úno 2025
Nejstarší mapy Čech, Moravy a Slezska
Nejstarší kartografická díla Čech, Moravy a Slezska ke zhlédnutí v Muzeu silnic Ve spolupráci s Českým zeměměřickým...
Pro 2024
Pojďte s námi do Betléma 5. 12. 2024 – 1. 2. 2025
Cesta silničního muzea vede o vánočních svátcích do Betléma Také Muzeum silnic ve Vikýřovicích chce svým návštěvníkům...
Lis 2024
Silnice, dlažba a dlažební kámen na Moravě a ve Slezsku
O dláždění a dlaždičích v silničním muzeu Odkdy a čím se dláždily cesty a silnice na Moravě a ve Slezsku, z jakých...